Vi samarbeider tett med lærerne på de ulike trinnene for å fremme tilpasset opplæring for alle skolens elever. Hensikten med mestringsteamet er at det skal være en kort vei fra en utfordring oppstår til det blir gitt hjelp. Intensiv opplæring i grunnleggende ferdigheter i lesing, skriving og regning, samt spesialundervisning iht. opplæringsloven §5-1, blir ivaretatt i mestringsteamets oppgaver.
Mestringsteamet driver med intensive kurs i lesing og regning. Vi jobber i perioder på 8 – 10 uker, minimum tre ganger i uken. Kurset «helthetslesing» inngår her, hvor vi både øver på den tekniske leseprosessen, i tillegg til å sikre god leseforståelse.
Det er viktig for oss å tilby elever som strever med den første leseopplæringen et tidlig tilbud om hjelp, samt lesetrening som er forankret i forskning om god leseopplæring. På matematikkursene jobber vi mer muntlig og i samarbeid med ukens temaer, samtidig som elevene får ekstra trening i de grunnleggende ferdighetene i matematikkfaget. Målet er at vi gjennom samtale og utforsking skal utvikle god tallforståelse og gode regnestrategier som vil styrke elevene i det videre arbeidet med faget.
Mestringsteamet tilbyr også alternativ læring utenfor de faste klasseromsrammene. Dette er for barn og unge som trenger å øve på sosial kompetanse, ha mer praktisk undervisning og få mestring i nye læresituasjoner.
Mestringsteamet består av:
Hanne Marit Berulfsen
Spesialpedagog
Trinn: 2. og 3. trinn
Ansvar: Lesekurs
Samim Habibi
Spesialpedagog
Trinn: 6. og 7. trinn
Ansvar: Dysleksikurs
Herman Egeberg Hoff
Miljøterapeut
Trinn: 1.-7. trinn
Ellen Kristine Brukaas Nøtnes
Spesialpedagog
Trinn: 7. trinn